Działania Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w zakresie doradztwa zawodowego pod hasłem „Pewnym krokiem w przyszłość zawodową”

Działania Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w zakresie doradztwa zawodowego pod hasłem „Pewnym krokiem w przyszłość zawodową”

 

Wybór zawodu i drogi do jej zdobycia jest jedną z najważniejszych decyzji w życiu każdego człowieka. Od dokonania prawidłowego wyboru zawodu będzie zależało, czy wykonywana przez młodego człowieka  w przyszłości praca będzie źródłem satysfakcji i zadowolenia, czy będzie rozwijała jego możliwości twórcze i w konsekwencji pozwoli na realizację planów życiowych. Dlatego uczniowie w szkołach powinni jasno zdawać sobie sprawę z tego, czy wybierany przez nich zawód umożliwi im samorealizację, czy pozwoli im na zaspakajanie ich potrzeb i pragnień[1].

Należy podkreślić, że praca z uczniem daje możliwość rozwijania u młodzieży umiejętności rozpoznawania własnych zainteresowań, mocnych i słabych stron, wartości, predyspozycji związanych z wyborem zawodu. Umożliwia kształtowanie aktywnej postawy, sprzyjającej odnoszeniu sukcesów zawodowych[2].

 

 I. Zajęcia zawodoznawcze (grupowe) zorganizowane w szkołach podstawowych z klasami siódmymi i ósmymi objętych działalnością naszej Poradni.

 Spotkania były podzielone na następujące zadania:

 

1. Młodzież brała udział w zajęciach przygotowujących ją do prawidłowego wyboru szkoły ponadpodstawowej i zawodu. Poprzez udział w lekcjach zawodoznawczych młodzież miała możliwość kształtowania aktywnej postawy wobec swojego życia zawodowego. Głównym celem zajęć było podniesienie świadomości uczniów nt. indywidualnych cech mających odniesienie do dalszej edukacji i przyszłej pracy oraz funkcjonowania w zespole zadaniowym. Umożliwiły one również rozpoznanie własnych, mocnych stron. Uczniowie korzystali również z konsultacji indywidualnych.

Wypowiedzi uczniów podczas zajęć z doradztwa zawodowego.

Owocna współpraca Poradni z Mobilnym Centrum Informacji Zawodowej w Opolu (doradcy zawodowi przeprowadzili warsztaty zawodoznawcze dla uczniów klas siódmych szkół podstawowych.

Warsztat zorganizowany przez doradców zawodowych Mobilnego Centrum Informacji Zawodowej w Opolu – odkrywamy własne talenty, szukamy pomysłów na własną działalność gospodarczą.

Grupa uczniów klasy ósmej biorąca udział w zajęciach z zakresu doradztwa zawodowego.

2. Praca z kwestionariuszem zawodowym (zorganizowanie badań przesiewowych ukierunkowanych na rozpoznawanie własnych predyspozycji zawodowych).

Młodzież badała swoje preferencje oraz określała mocne strony. Zajęcia pomogły uczestnikom uświadomić sobie posiadany potencjał, który może być ważnym atutem na rynku pracy i wspomóc ich w poszukiwaniu  zatrudnienia. Dzięki nim można było uzyskać podstawowe informacje

na temat orientacji zawodowej osób badanych (moje predyspozycje zawodowe gwarantem prawidłowych wyborów edukacyjno-zawodowych).

3. Planujemy otwarcie:

Punktu informacji zawodowej w Poradni, któremu towarzyszyć będzie haslo:

„Dobry zawód otwiera bardzo wiele drzwi”

 

(młodzież będzie miała możliwość skorzystania z fachowych porad dotyczących wyboru szkoły i zawodu, szczególnie uczniowie mający trudności z podjęciem właściwych wyborów edukacyjno-zawodowych. Podczas konsultacji zostaną wykorzystane kwestionariusze skłonności zawodowych, testy predyspozycji zawodowych, które pomogą wykorzystać potencjał (mocne strony) młodych ludzi w działaniach związanych z podjęciem decyzji zawodowych, tak ważnych i odgrywających znaczącą rolę w przyszłości. Porady będą udzielane rodzicom.

Zaprezentujemy następujące materiały:

  • zawody przyszłości;
  • informatory o zawodach szkolnictwa zawodowego;
  • oczekiwania pracodawców;
  • jak zdobyć wymarzoną pracę?;
  • gdzie pracować? (informator o zawodach);
  • teczki zawodoznawcze – przewodniki po zawodach;
  • jak pomóc wybrać szkołę i zawód, wykorzystując własny potencjał zawodowy.

Reasumując należy podkreślić, że ważnym elementem współpracy doradcy z uczniem w poradnictwie indywidualnym jest dyskrecja, wyrozumiałość, życzliwość. Spełnia ona głównie funkcję informacyjną i poznawczą (udzielanie informacji, uzyskanie nowej wiedzy), funkcję komunikacyjną (relacja interpersonalna) i funkcję eksploracyjną (odkrywanie problemów i siebie). Może ona mieć różny przebieg, jak i czas trwania w zależności od problemu, z którym zwraca się uczeń oraz od jego cech osobowych[3]. Składa się z dających się wyodrębnić etapów. Podziału takiego dokonują między innymi  L.M. Brammer[4], J. Brzeziński, S. Kowalik[5] i B. Wojtasik[6].

 
 

Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej

mgr Joanna Sikora

 

Koordynator działań z zakresu doradztwa zawodowego:

dr Witold Pietruk



[1] I. Mandrzejewska-Smól, Edukacyjno-zawodowe wybory młodzieży gimnazjalnej, Bydgoszcz 2010, s.9.

[2] K. Łukaszów, Blok Programowy Poradnictwa Zawodowego, PPD – The Psychological Centre, www.oecd.org/righst [1.12.2019].

[3] Z. Wołk, Poradnictwo zawodowe w edukacji młodzieży, Zielona Góra 2006, s. 228-229.

[4] L.M. Bramer, Kontakty służące pomaganiu, Warszawa 1984, s. 69-83

[5] J. Brzeziński, S. Kowalik, Rozmowa psychologiczna, [w:] Społeczna psychologia kliniczna, red. H. Sęk, Warszawa 1991, s. 320-326.

[6] B. Wojtasik, Warsztat doradcy zawodowego, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 1997, s. 136-141.