Terapia autyzmu

 

 

 

 

 

 

 

Wykaz filmów dostępnych w sieci obrazujących zasady pracy z dzieckiem

 „Autyzm. Każdy ma swój Everest”

W filmie przekazane są bardzo ważne informacje ze strony rodziców i terapeutów. Istotne jest to, by jak najwcześniej rozpocząć terapię, gdy już jest postawiona diagnoza, który brzmi autyzm. Potrzebne jest zastosowanie odpowiednich technik uczenia. Każde dziecko z autyzmem jest inne, więc dla każdego powinien być przygotowany indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny. Należy doceniać każdy, nawet najmniejszy sukces dziecka, dać mu odczuć pełną akceptację. Praca
z dzieckiem przebiega w formie zabawy. Ważny jest też system motywacyjny, czyli nagrody stosowane w czasie terapii.

Współpraca rodziców i specjalistów jest też bardzo istotna. Rodzice powinni stosować się do „podpowiedzi” specjalistów, by osiągnąć jak najlepsze efekty pracy.

 

  „Jak pracować z autystycznymi dziećmi?”

Film został nakręcony w przedszkolu integracyjnym. Omówione są zachowania dzieci autystycznych. Prowadzona jest dogoterapia. Pies, poprzez bezwarunkową akceptację, zaspokaja potrzebę bliskości, łagodzi poczucie samotności, odrzucenia czy lęku. Głaskanie i przytulanie się do niego sprzyja rozluźnieniu mięśni i zrelaksowaniu się. Kontakt z czworonogiem pomaga radzić sobie z trudnymi emocjami. Dzieci w formie zabawy z psem uczą się delikatności, bliskości. Terapia integracji sensorycznej (SI) przedstawiona również w filmie prowadzona jest w przystosowanej do terapii SI sali doświadczania świata. Dzieci doświadczają świat poprzez np. dotyk, dźwięk, ruch.
W czasie zajęć poprzez zabawę poznają to, co otacza je na co dzień. Uczą się również koncentracji uwagi, rozwijają umiejętności ruchowe (w wielu przypadkach występuje słaba koordynacja ruchowa, opóźniony rozwój ruchowy, trudności z utrzymaniem równowagi). Metoda ta jest również skuteczna w sytuacji występowania problemów emocjonalnych (nadmierna wrażliwość, nerwowość, kłopoty z koncentracją uwagi).

 

 „Terapia autyzmu. Stowarzyszenie Pomocy Szansa”.

W tym filmie ukazana jest praca z uczniem z autyzmem na I etapie edukacyjnym- edukacja włączająca. Nauczycielka opowiada, że w pracy z dziećmi autystycznymi wykorzystują między innymi plany aktywności, które zapewniają dzieciom poczucie bezpieczeństwa, co dla nich jest kluczowy element do właściwego funkcjonowania. W swojej pracy wykorzystują również metody terapii behawioralnej- wzmacnia się wtedy zachowania pożądane, a wygasza niepożądane. Dzieci mają również organizowane zajęcia pozalekcyjne. Również zaznaczone jest w tym filmie to, że ważna jest współpraca ze wszystkimi specjalistami.

 

   „Dziecko z autyzmem w szkole”. Część II.

W filmiku przedstawiona jest krótko historia Michała, dziesięcioletniego ucznia szkoły. Uczeń ma przydzielonego nauczyciela wspomagającego. W szkole pracują specjaliści, np. logopeda, psycholog, pedagog, którzy prowadzą zajęcia indywidualne z uczniami autystycznymi.

„Terapia dzieci i młodzieży z autyzmem. Czym jest autyzm. Profilaktyka”.

Film dokumentuje przebieg projektu „Wyrównać szanse- terapia i wsparcie niewidomych dzieci i młodzieży z zaburzeniami ze spektrum autyzmu” realizowanego w ramach inicjatywy społecznej „Warto być za!”.

Przedstawiono pracę specjalistów w Ośrodku dla dzieci niewidomych w Laskach.

W projekcie biorą udział osoby, które bardzo dobrze sobie radzą. Pokazana jest między innymi praca z Pawłem. W czasie terapii TSU (Trening Umiejętności Społecznych) dzieci uczą się jak zachowywać się w różnych sytuacjach społecznych, by móc poradzić sobie w dorosłym życiu. Poznają i uczą się nazywać emocje, a następnie tego, jak sobie z nimi radzić.

 

   „Terapia autyzm, metoda krakowska- matematyka”.

Adaś, który jest bohaterem filmu w wieku 2 lat i 7 miesięcy został zdiagnozowany- autyzm dziecięcy. Konkretnie na tym filmie widzimy go po 10 miesiącach terapii. Chłopiec prowadzony był Metodą Krakowską. Na początku Adam nie mówił
i nie rozumiał poleceń. Miał autostymulacje, nie naśladował. Nie współpracował, nie chciał by go czegokolwiek uczono, miał lęki, schematyzmy i wiele innych cech autystycznych. Intelektualnie był na poziomie paromiesięcznego dziecka. Po 2 latach terapii Adaś nie różni się niczym od swoich rówieśników. Nie ma cech autystycznych.

Więcej filmików na stronie http://adasia.juniora.pl/

 

  Przedszkole dla dzieci z autyzmem „Słoneczna Dolina”- https://www.youtube.com/watch?v=F1L6wP-5I80

Historia dwójki dzieci przedszkola oraz przedstawienie zajęć prowadzonych                                      w przedszkolu.

Mateusz urodził się jako zdrowe dziecko. Rozwijał się prawidłowo do trzeciego roku życia. Między trzecim a czwartym rokiem zaniepokoiło matę i nauczyciela przedszkola zachowanie chłopca, np. wybuchy agresji, izolowanie się od rówieśników. Drugi chłopiec to Staś.

Możemy zobaczyć:

- zajęcia indywidualne- Integracja Sensoryczna,

- zajęcia grupowe- Terapia pedagogiczna z elementami kinezjoligii,

- zajęcia indywidualne- TERAPIA EEG (BIOFEEDBACK),

- zajęcia logopedyczne,

- Trening Umiejętności Społecznych,

- zajęcia grupowe- Muzykoterapia,

- zajęcia grupowe- Terapia pedagogiczna z elementami kinezjologii,

- indywidualna stymulacja słuchu JOHANSENA,

- zajęcia grupowe- Dogoterapia,

- zajęcia indywidualne- Masaż.