Statystyki
- Odwiedziny: 341376
- Do końca roku: 248 dni
- Do wakacji: 55 dni
Szanowni Rodzice, Nauczyciele i Uczniowie.
Wychodząc naprzeciw potrzebom i oczekiwaniom związanym ze stale wzrastającą ilością dzieci napotykających na problemy w poprawnym pisaniu i czytaniu proponujemy udział w zajęciach terapii pedagogicznej uczniom szkół podstawowych.
Zajęcia te odbywają się regularnie jeden raz w tygodniu po zakończeniu lekcji w szkole. Uczniowie pracują w małej grupie do 5 osób, zbliżonej wiekowo. Preferujemy warsztatowe metody pracy, korzystamy z technik wielozmysłowego uczenia się oraz pomocy multimedialnych.
Warto wiedzieć, że w proces czytania i pisania zaangażowany jest zespół podstawowych funkcji psychofizycznych człowieka, a więc będzie to funkcja: słuchowa, artykulacyjna, wzrokowo – przestrzenna, a w przypadku pisania także motoryczna. Wszystkie one wspólnie zapewniają prawidłowy przebieg wymienionych czynności.
Sami możemy dokonać wstępnej diagnozy obserwując dziecko podczas początków jego edukacji w przedszkolu czy szkole.
Jeżeli dzieci mylą litery podobne, które różnią się drobnymi elementami graficznymi, przy przepisywaniu opuszczają litery lub cząstki wyrazów, gubią drobne elementy liter, mają kłopoty w różnicowaniu, zapamiętywaniu i odtwarzaniu figur geometrycznych i liter co przekłada się na trudności w czytaniu, pisaniu i przepisywaniu mówimy wówczas o zaburzeniach spostrzegania.
Nieprecyzyjne zapisywanie liter, wykraczanie poza liniaturę, niższa sprawność manualna, problemy z prawidłowym trzymaniem ołówka, niestaranne pismo wskazują na obniżoną sprawność manualną. W młodszym wieku takie dzieci mają problemy np. z samodzielnym ubieraniem się, zapinaniem guzików, wiązaniem butów. Ich rysunki są ubogie w szczegóły, a także nieestetycznie wykonane.
Każda nieprawidłowość w mówieniu czy rozumieniu mowy może się ujawnić w mowie pisanej. Bardzo ważna jest zatem wczesna diagnoza i włączenie terapii logopedycznej, mówimy wówczas o zakłóceniach w rozwoju mowy.
Szczególne znaczenie w powstawaniu trudności pisania i czytania mają zaburzenia słuchu fonematycznego, czyli zdolności do rozpoznawania dźwięków mowy oraz umiejętność dostrzegania pojedynczych zdań, składających się na dłuższą wypowiedź, wyrazów w zdaniu, a w wyrazach – sylab i głosek.Tego typu trudności u dzieci określa się jako zaburzenia słuchu fonemowego.
Zakłócenia w rozwoju jakichkolwiek funkcji percepcyjno – motorycznych prowadzą do powstania trudności a w przypadku późnego wykrycia do ich utrwalenia się.
Zapraszamy do skorzystania z naszej oferty.
Oprac. mgr Małgorzata Grzelińska-Tomczak – pedagog