Oferta pomocy

Szanowni Rodzice, Nauczyciele i Uczniowie.

 Wychodząc naprzeciw potrzebom i oczekiwaniom związanym ze stale wzrastającą ilością dzieci napotykających na problemy w poprawnym pisaniu i czytaniu proponujemy udział              w zajęciach terapii pedagogicznej uczniom szkół podstawowych.

Zajęcia te odbywają się regularnie jeden raz w tygodniu po zakończeniu lekcji w szkole. Uczniowie pracują w małej grupie do 5 osób, zbliżonej wiekowo. Preferujemy warsztatowe metody pracy, korzystamy z technik wielozmysłowego uczenia się oraz pomocy multimedialnych.

Warto wiedzieć, że w proces czytania i pisania zaangażowany jest zespół podstawowych funkcji psychofizycznych człowieka, a więc będzie to funkcja: słuchowa, artykulacyjna, wzrokowo – przestrzenna, a w przypadku pisania także motoryczna. Wszystkie one wspólnie zapewniają prawidłowy przebieg wymienionych czynności.

Sami możemy dokonać wstępnej diagnozy obserwując dziecko podczas początków jego edukacji w przedszkolu czy szkole.

Jeżeli dzieci mylą litery podobne, które różnią się drobnymi elementami graficznymi, przy przepisywaniu opuszczają litery lub cząstki wyrazów, gubią drobne elementy liter, mają kłopoty w różnicowaniu, zapamiętywaniu i odtwarzaniu figur geometrycznych i liter co przekłada się na trudności w czytaniu, pisaniu i przepisywaniu mówimy wówczas o zaburzeniach spostrzegania.

 Nieprecyzyjne zapisywanie liter, wykraczanie poza liniaturę, niższa sprawność manualna,  problemy z prawidłowym trzymaniem ołówka, niestaranne pismo wskazują na   obniżoną sprawność manualną. W młodszym wieku takie dzieci mają problemy np. z samodzielnym ubieraniem się, zapinaniem guzików, wiązaniem butów. Ich rysunki są ubogie w szczegóły, a także nieestetycznie wykonane.
 

Każda nieprawidłowość w mówieniu czy rozumieniu mowy może się ujawnić w mowie pisanej. Bardzo ważna jest zatem wczesna diagnoza i włączenie terapii logopedycznej, mówimy wówczas o  zakłóceniach w rozwoju mowy.

Szczególne znaczenie w powstawaniu trudności pisania i czytania mają zaburzenia słuchu fonematycznego, czyli zdolności do rozpoznawania dźwięków mowy oraz umiejętność dostrzegania pojedynczych zdań, składających się na dłuższą wypowiedź, wyrazów w zdaniu, a w wyrazach – sylab i głosek.Tego typu trudności u dzieci określa się jako zaburzenia słuchu fonemowego.
  Zakłócenia w rozwoju jakichkolwiek funkcji percepcyjno – motorycznych  prowadzą do powstania trudności a w przypadku późnego wykrycia do ich utrwalenia się.

Zapraszamy do skorzystania z naszej oferty.

 Oprac. mgr Małgorzata Grzelińska-Tomczak – pedagog