Ćwiczenia na koncentrację.

Proponujemy:

Uwaga! Koncentrujemy się

UWAGA! KONCENTRUJĘ SIĘ! – Ćwiczenia na koncentrację i spostrzegawczość dla najmłodszych

Ćwiczenia zaprezentowane w tej książce przeznaczone są dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Służą przede wszystkim do doskonalenia koncentracji uwagi. Dodatkowo usprawniają wiele innych funkcji, między innymi percepcję wzrokową, motorykę małą, koordynację wzrokowo-ruchową, orientację wzrokowo-przestrzenną i pamięć.

Polecenia dobrane są tak, aby cały czas podtrzymywać zainteresowanie dziecka. Znajdują się tutaj różnorodne ćwiczenia, np. wyszukiwanie elementów, dobieranie par, przepisywanie, dorysowywanie, wyszukiwanie różnic.

Karty pracy na koncentrację

 

Publikacja zawiera 100 kart pracy z ćwiczeniami na koncentrację. Koncentracja to umiejętność, którą powinno posiadać każde dziecko. Bez niej nikt nie może efektywnie się uczyć i uczestniczyć w różnego rodzaju zajęciach. Ważne jest więc, aby wszystkie dzieci, a szczególnie te, które mają problemy z koncentracją, systematycznie wykonywały ćwiczenia kładące nacisk na usprawnianie tej umiejętności. Zadania znajdujące się w tej publikacji zostały przygotowane dla dzieci w wieku przedszkolnym. Opierają się na materiale obrazkowym. Wykorzystane ilustracje w przeważającej części są kolorowe, dzięki czemu karty będą bardziej atrakcyjne dla dzieci.

Karty pracy na koncentrację 2

Koncentruję się, więc rozwiązuje

Głównym celem tej publikacji jest ćwiczenie umiejętności spostrzegania różnic oraz szukania podobieństw w zestawach bardzo do siebie zbliżonych pod względem graficznym i kolorystycznym. Publikacja ta służy więc przede wszystkim kształceniu sprawności analizatora wzrokowego. Poza tym dzieci poprzez zabawę uczą się koncentracji. Mają również możliwość samodzielnego sprawdzenia swoich umiejętności.

Całość składa się z przewodnika, 20 dwustronnych kart (zestawów) formatu A4 oraz folii z plastikowymi kieszonkami. Każdy zestaw to 8 pokolorowanych, podobnych do siebie rysunków wykonanych ręcznie (wersja trudniejsza) oraz 8 kolorowych ilustracji przedstawiających z reguły ten sam obiekt, ale w 4 różnych ujęciach (wersja łatwiejsza).
Zadaniem dziecka jest połączenie identycznych obrazków w pary i włożenie ich do plastikowych kieszonek. Koncentruję się, więc rozwiązuję to propozycja dla dzieci w wieku przedszkolnym, wczesnoszkolnym i dzieci starszych, na przykład z deficytami rozwojowymi lub tych, których rozwój jest globalnie opóźniony.

Ćwiczenia pamięci

„Ćwiczenia pamięci” to propozycja dla terapeutów i rodziców, którzy chcą stymulować procesy koncentracji, uwagi oraz pamięci dzieci. Zadania stworzone zostały w oparciu o najnowsze doniesienia neurobiologiczne, dzięki czemu doskonalą mózgowe mechanizmy związane z zapamiętywaniem. Wieloletnie doświadczenie terapeutyczne Autorki pozwoliło na przygotowanie pomocy uwzględniającej rozwojowy i hierarchiczny porządek nabywania sprawności, co wpływa na wysoki poziom skuteczności. Atrakcyjna szata graficzna spodoba się dzieciom i dorosłym.

Sprawność posługiwania się pamięcią jest jednym z warunków prawidłowego funkcjonowania człowieka w świecie. Od świadomego kierowania uwagą, koncentracji na docierających bodźcach oraz zapamiętywania, odtwarzania i przeszukiwania pamięci uzależniony jest proces uczenia. Zaproponowane ćwiczenia pamięci pozwalają stymulować mechanizmy prawo i lewopółkulowe oraz wpływają na integrację pracy obu półkul mózgu. Ćwiczenia pamięci symultanicznej stymulują półkulę prawą, przetwarzającą bodźce globalnie, holistycznie. Ćwiczenia pamięci sekwencyjnej natomiast stymulują przetwarzanie informacji element po elemencie w lewej półkuli mózgu, która m.in. ujmuje relacje między elementami. Ten rodzaj zapamiętywania warunkuje uczenie się języka oraz czytania. 

1. Zabawa ,,Dorysuj brakujące elementy”. Zadaniem dziecka jest narysować po śladzie statek i dorysować brakujące elementy.

Narysuj po śladzie statek, fale i ryby.

2. Zabawa manualna ,,Dorysuj”. Zadaniem dziecka jest dorysowanie kotkowi oczu, buzi, nosa i wąsów i pokolorowanie obrazka.

Dorysuj kotu oczy, nos, buzię, wąsy.

3. Wyszukiwanie różnic na obrazkach. Dziecko otrzymuje z pozoru dwa identyczne obrazki. Zadaniem dziecka jest odszukanie różnic między obrazkami.

Znajdź 5 różnic pomiędzy obrazkami

4. Zabawa pamięciowa ,,Brakujący obrazek”. Zadaniem dziecka jest wskazanie, który element puzzla pasuje do obrazka.

Puzzle

5. Gimnastyka mózgu ,,Leniwe ósemki” Kreślenie płynnym ruchem „leniwych ósemek” (kciukiem najpierw jednej ręki, potem drugiej, obiema splecionymi rękami, w powietrzu, na kartce -mazakiem lub kredką). Ćwiczenie aktywizujące prawą i lewą półkulę mózgową.

Leniwa Ósemka

Zapraszamy na konsultacje związane z pokonywaniem trudności w nauce. Każdą sytuację rozpatrujemy indywidualnie. Przekazujemy wskazówki do pracy korekcyjno-kompensacyjnej oraz propozycję gotowych ćwiczeń.

 

Przygotował: 

dr Witold Pietruk – pedagog - terapeuta