Statystyki
- Odwiedziny: 343860
- Do końca roku: 242 dni
- Do wakacji: 49 dni
Podstawową metodą wychowania zwłaszcza młodszych dzieci (wczesne dzieciństwo, wiek przedszkolny) jest nagradzanie i nie chodzi tylko o nagrody rzeczowe ale również pochwały, dawanie możliwości do wykonania jakiejś czynności np. oraz stosowanie przywilejów.
Oto kilka wskazówek jak nagradzać za jakieś pożądane zachowanie:
- pamiętaj o zasadzie mniejszych kroków – nie cała zmiana zachowania od razu,
- wywołaj lub zmień najpierw skutecznie jedno zachowanie, a zrozumiesz jak prawidłowo działa nagradzanie,
- szukaj inspiracji dla nagrody w wypowiedziach dziecka, co dziecko lubi, czego pragnie ale i obserwuj potrzeby emocjonalne, ruchowe , zainteresowania itp.
- ważne jest zróżnicowanie nagród: materialne, przywileje, pochwały, czasem uniknięcie nieprzyjemnych zadań lub wykonanie jakiejś czynności, działania, np. są dzieci , które cieszą się gdy mogą coś policzyć, poukładać, pobiegać itp.,
- nagroda zwykle powinna być natychmiastowa po pożądanym zachowaniu by nastąpiło skojarzenie,
- nagrody warto zmieniać co jakiś czas zwłaszcza gdy widzimy, że są już mniej skuteczne,
- u dzieci młodszych lub z niepełnosprawnością intelektualną – należy wzmacniać zwłaszcza słownie - dobitnie, głośno, teatralnie,
- gdy dziecko uczy się czegoś nowego tylko chwalimy, nie wolno krytykować za błędy,
- nagrody stosować cząstkowo, aby uniknąć przedwczesnego nasycenia (łyk soku, chwila muzyki, chwila biegania),
- zasadą ekonomiczną jest tu za jak najmniejszą nagrodę jak największy efekt zachowania,
- na początku nagroda powinna być bardzo krótka, konkretna,
- zwróć uwagę, aby nagradzanie nie było podawane poza sytuacją czy zachowaniem, które chcemy wzmocnić (np. babcia daje dziecku te same słodycze bezwarunkowo),
- zaangażować do nagradzania (podobnego lub takiego samego) różne osoby (dziadkowie, znajomi),
- zauważaj gdy dziecko jest grzeczne, chwal je za to, poświęć mu uwagę, gdy robi się niegrzeczne wtedy staraj się ignorować do kiedy to możliwe,
- pamiętaj, że wyrażenie emocji - przytulenie, pogłaskanie itp. też mogą być nagrodą ale nie może być odbierane dziecku na co dzień i warto okazywać wobec niego uczucia po za procesem nagradzania.
Oczywiście nagradzanie nie jest jedyną metodą wychowawczą, nie zastąpi ono rozmowy, wspólnej zabawy, które także mają moc nagradzającą.