Nagradzanie jako podstawowa metoda wychowania młodszych dzieci

Podstawową metodą wychowania zwłaszcza młodszych dzieci (wczesne dzieciństwo, wiek przedszkolny) jest nagradzanie i nie chodzi tylko o nagrody rzeczowe ale również pochwały, dawanie możliwości do wykonania jakiejś czynności np.  oraz stosowanie przywilejów.

Oto kilka wskazówek jak nagradzać  za jakieś pożądane zachowanie:

 

- pamiętaj o zasadzie mniejszych kroków – nie cała zmiana zachowania od razu,

- wywołaj lub zmień najpierw skutecznie jedno zachowanie, a zrozumiesz jak prawidłowo działa nagradzanie,

- szukaj inspiracji dla nagrody w wypowiedziach dziecka, co dziecko lubi, czego pragnie ale i obserwuj potrzeby emocjonalne, ruchowe , zainteresowania itp.

- ważne jest zróżnicowanie nagród:  materialne, przywileje, pochwały, czasem uniknięcie nieprzyjemnych zadań lub wykonanie jakiejś czynności, działania, np. są dzieci , które cieszą się gdy mogą coś policzyć, poukładać, pobiegać itp.,

- nagroda zwykle powinna być natychmiastowa po pożądanym zachowaniu by nastąpiło skojarzenie,

- nagrody warto zmieniać co jakiś czas zwłaszcza gdy widzimy, że są już mniej skuteczne,

- u dzieci młodszych lub z niepełnosprawnością intelektualną  – należy wzmacniać zwłaszcza słownie - dobitnie, głośno, teatralnie,

- gdy dziecko uczy się czegoś nowego tylko chwalimy, nie wolno krytykować za błędy,

- nagrody stosować cząstkowo, aby uniknąć przedwczesnego nasycenia (łyk soku, chwila muzyki, chwila biegania),

- zasadą ekonomiczną jest tu za jak najmniejszą nagrodę jak największy efekt zachowania,

- na początku nagroda powinna być bardzo krótka, konkretna,

- zwróć  uwagę, aby nagradzanie nie było podawane poza sytuacją czy zachowaniem, które chcemy wzmocnić (np. babcia daje dziecku te same słodycze bezwarunkowo),

- zaangażować do nagradzania (podobnego lub takiego samego) różne osoby (dziadkowie, znajomi),

- zauważaj gdy dziecko jest grzeczne, chwal je za to, poświęć mu uwagę, gdy robi się niegrzeczne wtedy staraj się ignorować do kiedy to możliwe,

- pamiętaj, że wyrażenie emocji  - przytulenie, pogłaskanie itp. też mogą być nagrodą ale nie może być odbierane dziecku na co dzień i warto okazywać  wobec niego uczucia po za procesem nagradzania.

 

Oczywiście nagradzanie nie jest jedyną metodą wychowawczą, nie zastąpi ono rozmowy, wspólnej zabawy, które także mają moc nagradzającą.