Dla rodziców propozycje pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym

I U dzieci w każdym wieku bardzo ważne jest ćwiczenie dłoni poprzez między innymi ugniatanie. Takie ćwiczenia można wykonywać poprzez zabawę lub pomoc w prostych obowiązkach domowych. 

 

Zadanie 1.

Potrzebne będą : 5 par skarpetek, 5 kawałków folii aluminiowej, 5 kawałków papieru toaletowego, 5 kawałków papieru do pieczenia , 5 kartek oraz miska lub jakiś większy pojemnik 

Zadaniem dziecka jest przygotowanie z każdego materiału kulki. Następnie przygotowanymi kulkami dziecko ma rzucać do celu. Na początku zabawy miska powinna stać blisko dziecka a w trakcie zabawy proszę stopniowo miskę oddalać od dziecka.

 

Zadanie 2.

Potrzebne będą : mokre pranie, suszarka na pranie oraz klamerki 

Zadaniem dziecka jest ugniatanie mokrego prania w misce, następnie roztrzepanie prania oraz rozwieszenie go na suszarce i przypięcie go klamerkami.

 

II Zabawy doskonalące wyobraźnię przestrzenną, twórcze myślenie i kreatywność,   pamięć oraz zasób słownictwa.

  1. Budujemy z klocków - to ulubiona zabawa całej rodziny. Wykonujemy proste konstrukcje, stawiamy wysokie wieże, budujemy fosy. Klocki dzięki ogromnej różnorodności są nieustającym źródłem inspiracji do zabawy, zapewniając wszechstronny rozwój dziecka. Zabawa klockami ćwiczy emocje, stymuluje wyobraźnię, rozwija logiczne i przestrzenne myślenie dziecka, jest też dobrym treningiem na koncentrację uwagi.
  2. Zabawa w teatr- zamieniamy się rolami: dzieci niech będą rodzicami, a wy ich dziećmi. Uwaga: w tej zabawie możecie zobaczyć, jak odbierają was dzieci. Tym bardziej warto podjąć wyzwanie. Następnie możecie również wcielić się w postaci ulubionych bajek. Warto pamiętać, aby dać dziecku przewodzić w zabawie. Słuchać jego pomysłów i zachęcać do inicjowania nowych scenariuszy i pomysłów.
  3. Kamykowe opowieści

Zbieramy kamienie, myjemy, markerem rysujemy np. słoneczko, chmurkę, serce, kwiatek itp. Kamyki wkładamy do koszyka. Dzieci losują np. 3 kamienie, układają je obok siebie i próbują do rysunku na kamyku utworzyć zdanie. Np. słońce – dziecko – drzewo

Pewnego słonecznego dnia, dziewczynka wybrała się na spacer do lasu. (rozwijanie mowy, kreatywność, wyobraźnia)

      

4. Gdyby – to…

Dorosły pracujący z dzieckiem podaje twierdzenia hipotetyczne typu „Gdyby… to…” 

Czas na odpowiedzi na nie jest ograniczony do 2 min. Po tym następuje zmiana tematu. Przykłady twierdzeń: 

  • Gdyby drzewa mogły mówić, to… 
  • Gdyby gwiazdy pokazywały się raz na sto lat, to… 
  • Gdyby świnie umiały fruwać, to… 
  • Gdyby musiało się dotrzymywać wszystkich obietnic, to… 
  • Gdyby barwy naszej skóry zmieniały się zależnie od naszych emocji, to… 
  • Gdyby za pomocą naszego telewizyjnego pilota można było kierować ludźmi, to… 
  • Gdyby hipopotamy mieszkały na najwyższym piętrze w domu bez windy, to… 
  • Gdyby Święty Mikołaj codziennie przynosił prezenty gwiazdkowe, to… 

(kreatywność, pomysłowość, rozwijanie pojemności pamięci)

 

III Zabawy rozwijające motorykę małą (paluszki) oraz wyobraźnię i logiczne myślenie. 

  1. Kolorowe łapki
  2. Moja gra
  • Malujemy dziecku wewnętrzną część dłoni farbami np. plakatowymi (fajnie jest pomieszać kilka kolorów) i odbijamy na kartce papieru (dzieci, które mogą mieć uczulenie na składniki zawarte w farbach potrzebują specjalistycznych farb dla alergików). Takie odbite łapki możemy potem oprawić w ramkę i powiesić na ścianie.
  • Rysujemy na kartce drzewo – pień i gałęzie, zadaniem dziecka jest paluszkami maczanymi w farbie stworzyć liście. Kolory jakich użyją dzieci są dowolne. 
  • Gra „Ściganka”(wg M. Gruszczyk –Kolczyńskiej).

Przygotowujemy duży arkusz papieru.

Proponujemy dziecku: ułóżmy wspólnie grę, a potem w nią zagramy. Będzie to gra ściganka. Narysuję chodniczek, po którym będziemy się ścigać. Tu jest początek tu koniec wyścigu. Zapisujemy „start” i „meta”, a także rysujemy strzałkę, która przypomni nam, w którą stronę będziemy się ścigać. Plansza do gry jest gotowa. Teraz zawodnicy – pionki – będą się ścigać od startu do mety. Do zabawy zapraszamy rodzeństwo, rodziców, dziadków. Tu są pionki. Proszę wybrać i pokazać pozostałym zawodnikom pionek, który będzie was reprezentował. Tu jest kostka do gry. Przesuwamy się o tyle pól ile oczek wyrzucono kostką. Kiedy jednak pionek jest bliski mety i dzieli go od mety sześć lub mniej płytek, proponujemy aby dzieci policzyły, ile brakuje do przekroczenia mety, i tak rzucały kostką, aby wyrzucić dokładnie tyle kropek, ile jest płytek. Jeżeli będzie za dużo kropek, trzeba czekać.

Ma planszy obok chodniczka dzieci mogą dorysować wg własnego uznania „utrudnienia” i „ułatwienia” w dojściu do mety. Np. rysują jeziorko albo góry co oznacza że muszą stać 1 kolejkę bo pokonanie przeszkody zajmuje trochę czasu. Albo rysują kładkę co pozwala przedostać się o parę pól do przodu. Tu reguły ustalają dzieci ale w oparciu o dyskusję.  Dzięki temu będą mogły uczyć się bronić swojego zdania, ustępować lub iść na kompromis.

 

IV Na całym świecie jest bardzo dużo zwierząt od tych najmniejszych jak muszki po te największe jak słoń czy wieloryb. Spróbujmy je naśladować 

Proszę przeczytać dziecku tekst a w momencie gdy zostanie przez Państwo wyczytane zwierzę dziecko powinno naśladować ruchy oraz odgłosy  przeczytanego zwierzątka.

Kazio podróżnik pewnego ciepłego dnia siedział sobie w domu i rozmyślał co by tu zrobić. Nagle w pokoju pojawiła się 

MUCHA (dziecko biega po pokoju machając szybko rączkami może również naśladować odgłos latającej muchy “bzzz”).
Kazio popatrzył na muchę i zamarzyła mu się daleka podróż. Spakował więc swój plecak i ruszył w daleką podróż. Po drodze spotkał sąsiada Tadzia który był na spacerze ze swoim 

PIESKIEM (dziecko biega na czworaka naśladując szczekanie psa).

Gdy tak szedł przed siebie latało nad nim bardzo dużo 

PTAKÓW (Dziecko macha rączkami naśladuje ćwierkanie ptaków). 

Kazio wsiadł do samolotu i poleciał do Afryki. Gdy wysiadł z samolotu pierwszym zwierzątkiem jakie zobaczył był przeogromny 

SŁOŃ (dziecko ciężko stąpa po ziemi jak ociężały słoń). Kawałek dalej stała
ŻYRAFA (dziecko podnosi wysoko kolana i powoli i delikatnie stawia stopy na ziemi, jednocześnie wyciągając do góry szyję jak najwyżej i udając że je liście). Kazio bardzo chciał popłynąć łodzią przez gęsty las. Spotkał jednego z przewoźników, wskoczył na łódkę i popłynęli w rejs. Płynąc nagle z rzeki na brzeg zaczął wychodzić 

KROKODYL (dziecko kładzie się na podłodze, ręce ma zgięte w łokciach i używając dłoni przesuwa się po podłodze). Krokodyl był bardzo długi i zielony. Podczas całego rejsu nad głową Kazia po drzewach skakały
MAŁPKI (dziecko skacze drapie się po brzuszku i głowie oraz naśladuje małpkę). Nagle do łódki Kazia wskoczyła mała
ŻABKA (dziecko skacze jak żabka oraz naśladuje żabie kumkanie). Po tej długiej podróży Kazio był już bardzo zmęczony i chciał jak najszybciej wrócić do domu. Wsiadł w samolot i wrócił do swojego kraju. Gdy wracał do domu zobaczył na polu skaczącego 

ZAJĄCA (dziecko skacze jak zajączek z paluszkami przy głowie mówiąc “kic kic”). Kazio wrócił do domu i zmęczony wspaniałą podróżą poszedł spać.

 

V Dzięki naszej buzi mówimy, oddychamy, jemy  oraz wyrażamy emocje. Dzisiaj będzie dodatkowo gimnastyka buzi i języka

1.  Kotek pije mleko - dziecko szybko porusza językiem do przodu i do tyłu tak jak kotek pijący mleko lub piesek pijący wodę

 

2. Kółko i krzyżyk - Dziecko wysuwa język jak najmocniej najpierw jeżyk do góry potem na dół , następnie do prawego kącika ust a potem do lewego (robiąc krzyżyk) a potem rysuje językiem w powietrzu kółko 

 

3. Kto dotknie brody ? - Dziecko wysuwa język raz do brody raz do noska jak najmocniej

 

4. Piesek - dziecko wsuwa język najmocniej jak potrafi i sapie jak zmęczony piesek

 

5. Emocje - Zdziwienie (szeroko otwarta buzia), radosna buzia ( szeroki uśmiech od ucha do ucha), złość (mocno zaciśnięte wargi) , smutna buzia (usta w podkówkę) 

 

6. Buziaki dla wszystkich - dziecko tworzy z ust dzióbek i cmoka w powietrze po czym uśmiecha się szeroko 

 

7. Dmuchanie balonika - dziecko nabiera dużo powietrza do ust i zatrzymuje je w buzi robiąc nadęte policzki, a następnie powoli wydmuchuje powietrze 

 

8. Szczoteczka do zębów -  dziecko “myje” ząbki językiem od prawej strony do lewej. Najpierw na górze a następnie na dole.

 

9. Piórko - (Potrzebne będzie piórko lub kawałek chusteczki) dziecko dmucha na piórko tak aby nie spadło na podłogę 


10. Traktor - naśladowanie traktora , wiertarki, motoru.

Każde ćwiczenie należy powtórzyć kilkukrotnie.