Statystyki
- Odwiedziny: 432097
- Do końca roku: 18 dni
- Do wakacji: 196 dni
Pomoc psychologiczna w szkole w kryzysie spowodowanym covid – 19
Kryzys
Każdy kryzys ma swoją dynamikę:
- Doświadczenie napięcia.
- Tkwienie w sytuacji, która się nie zmienia, a bodźce ciągle do nas napływają, sprawia, że napięcie w nas narasta.
- Narastający w nas dyskomfort, który sprawia, że sięgamy po nadzwyczajne środki wewnętrzne lub zewnętrzne,
- Jeśli w trzecim etapie kryzys nie ulegnie złagodzeniu, to przechodzi on w ostrą fazę, która przyjmuje postać poważnych dysfunkcji w zachowaniu i/lub utratę kontroli emocjonalnej.
Jakie rodzaje kryzysu u dzieci szkolnych ze względu na podział grup problemowych dostrzegamy?
1.Uczniowie z dużymi zasobami do poradzenia sobie z kryzysem.
Do pierwszej grupy uczniów należą ci, którzy mają silne oparcie w rodzinie (a często także mogą liczyć na wsparcie rówieśnicze), natomiast osobiste lęki i napięcia potrafią odreagować poprzez konstruktywną realizację codziennych zainteresowań (hobby, filmy, gry). Natomiast frustracje na drodze realizacji celów życiowych prowadzą tych uczniów do obrania nowych ścieżek realizacji lub do zmiany celów na inne. W przypadku tej grupy wskazane jest zadbanie o podtrzymanie aktywności zadaniowej, wsparcie w bieżących trudnościach i zaangażowanie w podtrzymywanie dobrych relacji w klasie. Uczniowie ci mogą pomagać innym i stanowić przykład (model) radzenia sobie z sytuacją kryzysową (oczywiście bez wyznaczania ich do pełnienia takiej roli).
2. Grupa uczniów z deficytami społecznymi i osobistymi, ale z silnym oparciem w rodzinie.
Druga grupa dzieci i młodzieży to osoby ambitne, potwierdzające swoją wartość poprzez aktywności szkolne, a jednocześnie o niestabilnej samoocenie. Ci młodzi ludzie niepokoją się tym, czy przerwa w nauce nie zagrozi ich karierze szkolnej i zawodowej. Z kolei osobiste zasoby sprawiają, że skłonni są do zamartwiania się, porównywania się z innymi i krytycznego patrzenia na siebie. Zwłaszcza dotyczy to tych osób, które poczucie własnej wartości budują na samoocenie szkolnej i mają płytkie albo ograniczone relacje rówieśnicze. Młode osoby z tej grupy to doskonali kandydaci do działań rówieśniczych o charakterze edukacyjnym. Możemy ich wykorzystać, polecając udzielanie korepetycji rówieśniczych, co nie tylko przyniesie im korzyści (najlepszy sposób uczenia się to nauczanie innych), ale też pomoże rówieśnikom. Potrzebują oni może nawet bardziej niż inne grupy wsparcia informacyjnego i emocjonalnego ze strony nauczyciela.
3. Uczniowie z ograniczonym oparciem w rodzinie.
Trzecia grupa młodych ludzi to te osoby, które większość swoich potrzeb zaspakajają poza rodziną – głównie w relacjach rówieśniczych. Na co dzień uciekają mentalnie z domu z powodu trudnych relacji rodzinnych czy poważniejszych problemów występujących w rodzinie. Kontakt rówieśniczy jest sposobem odreagowania emocji, wyrażania buntu, budowania pozycji i samooceny. Odcięcie od relacji rówieśniczych skazuje ich na konfrontację z rodziną, co może, na skutek sprzężenia zwrotnego, pogłębiać ich frustrację. Tych młodych ludzi powinniśmy obdarzyć szczególną uwagą i wsparciem (rozmawiać z nimi o trudnościach życia codziennego i dzielić się sposobami przezwyciężania ich) oraz zachęcać do wspólnej pracy w grupach zadaniowych z możliwością wymiany poglądów i swoich refleksji. Trzeba także zwracać szczególną uwagę na to, czy sytuacja tych uczniów i ich rodzin nie wymaga wsparcia innych instytucji (sąd, policja, pomoc społeczna).
4.Uczniowie z silnymi zasobami osobistymi.
Czwarta grupa to dzieci i młodzież doświadczająca jednocześnie dwóch (lub więcej) kryzysów, a mianowicie epidemii oraz kryzysu rodzinnego. Do wewnętrznych kryzysów związanych z pandemią należy zaliczyć negatywne dla funkcjonowania rodziny skutki kryzysu, tj. chorobę rodzica (lub dziadków), śmierć w rodzinie, utratę pracy lub zagrożenie utratą pracy, spadek zarobków, obciążenie opieką (nie ma kto się zająć dzieckiem, kiedy rodzic idzie do pracy, gdyż dziadkowie nie wychodzą z domu), nasilenie dysfunkcji w rodzinie (kłótnie, uzależnienia, przemoc itp.). W sytuacji tych dzieci niezbędne może okazać się wdrożenie rozwiązań z zakresu interwencji kryzysowej.
Metody wspierania ucznia w kryzysie
Działania informacyjne
Co uczeń powinien wiedzieć, żeby poczuł się lepiej i sprawnie przeszedł kryzys? Powinien wiedzieć, czym jest kryzys, skąd biorą się towarzyszące mu emocje, jak przebiega i czym powinien się skończyć. Stąd też pierwsza lekcja wychowawcza realizowana online (prowadzona przez wychowawcę lub pedagoga czy też psychologa szkolnego) powinna być poświęcona pandemii i jej konsekwencjom dla naszego życia psychicznego.
Działania edukacyjne
Co uczeń powinien umieć, żeby lepiej radzić sobie z sytuacją kryzysową? Jedną z kluczowych umiejętności, których potrzebujemy, żeby poradzić sobie z kryzysem, jest umiejętność rozmawiania i wyrażania swoich emocji. Umiejętność ta pozwala na zmniejszenie potencjalnego napięcia, jakie tworzy sytuacja, warunki, w których przebywamy, oraz relacje z domownikami. Sprawne wyrażanie emocji jest kolejnym czynnikiem pomocowym określanym mianem katharsis. Sprowadza się to do trzech prostych kroków: nauczenia uczniów nazywania swoich emocji, dzielenia się swoimi emocjami (modelowanie) i zachęcania do wyrażania emocji w rozmowie indywidualnej, ale też w grupie.
Działania alternatywne
Co uczeń może zrobić samodzielnie w sytuacji kryzysu? W sytuacjach kryzysowych niezmiernie ważne są dwa procesy – wysłuchiwanie (pozwala odwentylować emocje i nazwać problem) oraz działanie (podejmując działania, wychodzimy z bezradności i zdobywamy nowe doświadczenia). Stąd też należy wykorzystać naturalną potrzebę młodych ludzi do edukacji i wspierania innych.
Pierwsza pomoc psychologiczna w sytuacji kryzysu
Każdy wychowawca, pedagog i psycholog szkolny cały czas wypełnia w szkole zadania interwenta kryzysowego, bo nie da się realizować celów wychowawczych i profilaktycznych bez udzielania wsparcia psychologicznego.
Problemy dzieci w czasach nauki zdalnej
W okresie kwarantanny domowej niepokojące objawy wcale nie zniknęły, ale wręcz mogą się nasilać.
Izolacja i brak wsparcia rówieśniczego, monotonia, konieczność samodzielnej pracy nad materiałem szkolnym, wreszcie długotrwałe przebywanie wśród domowników stanowią wyzwalacze kryzysów.
Jeśli obserwujemy u swojego dziecka lub ucznia fiksację (koncentrację) na zagrożeniach, objawy lękowe, zaburzenia snu, regres w rozwoju, obniżenie nastroju, zmianę w przeżywaniu oraz okazywaniu emocji i uczuć, zachowanie i postrzeganie świata nieadekwatne do sytuacji, może to oznaczać, iż osoba ta jest w głębszym kryzysie.
WYZWANIA I ZAGROŻENIA
Dzieci i młodzież mają słabiej rozwinięte mechanizmy przepracowania sytuacji kryzysowej i należą do grup szczególnie zagrożonych kryzysem.
Samouszkodzenia, myśli samobójcze, objawy depresyjne i lękowe u małoletnich od lat narastają.
Czego nigdy nie robimy w sytuacji kryzysu?
1.Nie dziwmy się faktowi, że uczeń jest w kryzysie.
2.Nigdy nie zaprzeczajmy uczuciom.
3.Nie bagatelizujmy kryzysów dzieci i młodzieży.
4.Nie straszmy psychologami, psychoterapeutami, psychiatrami, lekami.
5.Doradźmy niepodejmowanie w kryzysie żadnych ważnych decyzji, za-lećmy niepicie alkoholu i nieprzyjmowanie narkotyków.
Jakie pozytywne działania należy podejmować w sytuacji kryzysu?
- Dbajmy o relacje i więzi z uczniami.
- Rozmawiajmy o pandemii i kryzysie.
- Zwróćmy uwagę na umiejętność segregowania informacji.
- Zalećmy dbanie o zachowanie naturalnego rytmu dnia.
- Uczmy stosowania technik relaksacji.
STRES, LĘK A SKUTECZNOŚĆ EDUKACJI
- wywołuje stany układu nerwowego odległe od tych, jakie sprzyjają aktywności poznawczej, motywacji czy zainteresowaniu,
- obniżenie ogólnej aktywności hipokampa - struktury te są między innymi odpowiedzialne za procesy zapamiętywania, zwłaszcza za przenoszenie bieżących doświadczeń do depozytu pamięci długotrwałej,
- Źródłem stresu może być także sama technologia, której działanie na ośrokowy układ nerwowy nie jest przecież obojętne.
W profilaktyce kryzysu bardzo ważnym elementem jest dbanie o relacje.
Młodzi ludzie będą gotowi do nauki dopiero wtedy, gdy znajdą się w sieci pozytywnych relacji i będą czuli się relatywnie bezpiecznie.
Sytuacja nauczycieli
- części grona nauczycielskiego brakuje odpowiednich kompetencji czysto technologicznych,
- rozwijanie u uczniów odpowiedzialności za własną naukę i kształceniu umiejętności skutecznego uczenia się,
- zaniedbywane relaksu,
- asertywne mówienie o swoich potrzebach niejednokrotnie jest mylone z egoizmem,
- „zdolność do zaakceptowania negatywnych doświadczeń to coś najtrudniejszego w świecie: zaakceptowanie porażek i dalsze dążenie do tego, aby uczeń odnosił sukcesy”,
- zwróćmy się o pomoc do lokalnej poradni psychologicznej, terapeutycznej lub profilaktycznej.
RELACJA NAUCZYCIEL – UCZEŃ
Dbajmy o to, by komunikacja z uczniami była pełna humoru. Śmiech jest
uczniom (i nam też) obecnie bardzo potrzebny. Humor (ale nie sarkazm) buduje relacje i pozytywny stan emocjonalny.
Bądźmy dla uczniów dobrym przykładem, pokażmy, jak dbać o siebie,
Podzielmy się z uczniami radami, wskażmy, co zrobić (i co
my robimy), żeby się lepiej czuć.
Aktywne słuchanie tego co uczniowie chcą powiedzieć czym się podzielić.
Komunikacja – aktywne słuchanie
Parafraza i parafrazowanie jest niebanalną i skuteczną techniką aktywnego słuchania. Ze względu na swoją uniwersalność znajduje bardzo szerokie zastosowanie w relacjach i w komunikacji z podwładnymi i przełożonymi.
Parafraza to efektywne narzędzie komunikacji interpersonalnej i komunikacji werbalnej.
Opracowane na podstawie: Edukacja w czasach COVID 19, RED. Jacek Prażalski, wyd. Edukacja
2021-05-31
Scenariusz warsztatów umiejętności społecznych
dla uczniów klas VII -VIII szkoły podstawowej
Cel zajęć:
Adresaci: uczniowie klas VII – VIII szkoły podstawowej
Prowadzący:
Czas...